BS CAROLUS MAGNUS

Meertalig Onderwijs

BS Carolus Magnus… een school voor meertalige wereldburgers

In een school, grenzend aan de Europese wijk,  is kinderen opvoeden tot 2-talige wereldburgers geen luxe meer, maar een absolute noodzaak. Om gemakkelijk te functioneren is het zelfs aangeraden om meertalig (4 à 5 talen) te zijn.

Als school zijn we er van overtuigd dat men geen taal leert door woordenschat en grammatica aan te bieden. Dit hoort er bij, maar komt pas in een latere fase.

Kinderen actief een taal laten beleven en gebruiken (zowel horen als spreken) binnen hun interesse- en belevingswereld, laat kinderen toe om een taal te leren en deze ook vast te zetten.

Hoe sneller een kind functioneel verschillende talen leert, hoe makkelijker hij in deze meertalige wereld zijn plaats kan opnemen.

Taalinitiatie Frans

In onze school starten we vanaf de 3de kleuterklas met taalinitiatie Frans. Al bewegend, zingend en spelend leren ze de Franse taal beluisteren en reproduceren.

In de 1ste graad (1ste en 2de leerjaar) maken we de kinderen Frans mondig doorheen herhalingslessen Wiskunde in het Frans en 1 onthaalkring in het Frans per week.

Vanaf het 3de leerjaar werken we wereldverkennend met de kinderen in het Frans. Het versterken van hun mondelinge vaardigheden en hen teksten begrijpend leren lezen vormt de focus in de 2de graad (3de en 4de leerjaar). In de 3de graad (5de en 6de leerjaar) gaan we dit alles nog verstevigen, om bij de leerlingen dan ook een basiswoordenschat en –grammatica gericht vast te zetten.

Engels aanbieden in een nabije toekomst…

In een nabije toekomst wensen we  een lesuur Engels aan onze zesdeklassers aan te bieden. Dat zou het meertalige project “af” maken… en ons toestaan om reeds meertalige jongvolwassenen aan het secundair onderwijs te laten starten.

Plaats een reactie